مضررات پودر کپسول آتشنشانی

مضررات پودر کپسول آتشنشانی

مضررات پودر کپسول آتشنشانی

هنگام آتش سوزی و اطفای حریق کدام وسیله از همه حیاتی تر است؟ کاملا درست است! کپسول آتشنشانی یکی از تجهیزات مهم و پر اهمیت هنگام حریق است. کپسول آتشنشانی در جاهای مختلف اعم از ساختمان های اداری , تجاری , مسکونی و… وجود دارند که با توجه به کلاس حریق و نوع آتشسوزی متفاوت می باشند. کپسول های آتشنشانی دارای مواد شیمیایی برای خاموش کردن آتش هستند. این مواد نقش اساسی در مهار کردن آتش دارند؛ اما سوالی که مطرح است این می باشد که آیا این این پودرها سلامتی بدن را تحت الشعاع قرار می دهند و برای بدن مضر هستند؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش ها هستید در ادامه همراه ما باشید زیرا قصد داریم به توضیحی درباره مضرات پودر کپسول آتشنشانی بپردازیم.

مواد تشکیل دهنده پودر آتشنشانی

پودرهای آتشنشانی از مواد شیمیایی ساخته شده اند. این مواد شامل فسفات مونو آمونیوم که نوعی ماده شیمیایی خشک و زرد رنگ است می باشد و برای اطفای حریق کلاس A , B , C استفاده می شود؛ همچنین در ساختار پودرها می توان بی کربنات سدیم را مشاهده کرد که هنگام حریق هاله ای از ابر دی اکسید کربن در آتش ایجاد می کند. اما یکی از کاربردهای اصلی این پودرها استفاده از آنها در صنعت نفت و گاز می باشد. کلرید پتاسیم استفاده شده در این ترکیب دارای قدرت خورندگی بالا می باشد و در حریق کلاس B , C استفاده می شود. در نهایت باید از بی کربنات پتاسیم یاد کنیم که از دیگر مواد استفاده شده در سیستم های خاموش کننده می باشد .

مضرات پودر کپسول آتشنشانی

تقریبا نمی توان به صورت کامل ادعا کرد که پودرهای آتشنشانی بدون ضرر هستند. در برخی مواقع استفاده از این پودرها مشکلاتی از قبیل تحریک پوست، سوزش، خارش، قرمزی چشم را به همراه داشته است. اگر خدایی نکرده این پودرها وارد ریه شوند باعث اختلال در اکسیژن رسانی به بدن می شود. حتی اگر به طور ناخواسته مقداری از آن بلعیده شود، معده دچار ناراحتی می گردد. حتی اگر این پودرها بر روی وسایلی اعم از سیستم های کامپیوتری بنشیند موجب آسیب رسیدن به آنها می شود.

در ادامه به برخی معایب دیگر از پودرهای آتشنشانی می پردازیم.

اگر بخواهیم محل هایی که پودر دارند را تمیز کنیم باید یک پروسه طولانی، سخت و گسترده ای را طی کنیم.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم پاک کردن پودر از روی سیستم های کامپیوتری سخت است و ممکن است آسیب زننده باشد.

زمانی که با آتش روبرو می شویم تمرکز خود را از دست می دهیم. اما باید قبل از پاشیدن پودر به محل های خروجی دقت کنیم، زیرا در فضای بسته ای که پودر پاشیده می شود میزان دید بسیار کاهش پیدا می کند.

متاسفانه استفاده از پودر در محیط های بسته می تواند تنفس را غیر ممکن کند.

در صورت عدم سرویس یا عدم سرویس صحیح، پودر مواد شیمیایی خشک می تواند در کف خاموش کننده ته نشین و جمع شود؛ که این سبب می شود پودر هنگام استفاده به طور کامل یا صحیح تخلیه نشود.

مهم ترین فاکتور در استفاده از کپسول آتشنشانی پودری

  • استفاده از دستکش برای کنار زدن پودر آتشنشانی پس از استفاده از کپسول
  • استفاده از ماسک های ایمنی هنگام کار
  • توجه به رعایت نکاتی ایمنی هنگام کار با کپسول آتشنشانی
  • انتخاب کپسول آتشنشانی با توجه به شرایط محیط صورت گیرد .
  • دارای گواهینامه استاندارد باشد
  • خرید مارک و برند معتبر

نتیجه گیری

همانطور که خودتان می دانید از جمله تجهیزات مهمی که برای مهار و خاموش کردن آتش مورد نیاز و استفاده قرار می گیرد، کپسول آتش نشانی است. با توجه به انواع مختلفی که دارند برای هر ساختمان و اداره و…. یک نوع کپسول توسط کارشناسان تعیین می شود که این موضوع به نوع آتش سوزی نیز مربوط می شود.

از همه مهمتر موادی است که در کپسول های آتش نشانی استفاده می گردد و برای مهار آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت ایلیاپودر تولید کننده بهترین و با کیفیت ترین پودرهای آتشنشانی است که شما با خیال راحت می توانید آنها را تهیه کنید.

تضمین کیفیت اعتبار کار ماست​!

شرکت صنایع شیمیایی پیروز ایلیا تولید کننده انواع پودر آتش نشانی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی با بیش از 20 سال تجربه در ساخت و تولید تجهیزات آتش نشانی، با استفاده از کادر فنی و متخصص خود محصولات خود را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌نماید.

برای ارتباط با ما و خرید محصولات می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.