حریق نمای کامپوزیت آلومینیوم و اطفا آن

حریق نمای کامپوزیت آلومینیوم و اطفا آن

حریق نمای کامپوزیت آلومینیوم و مشخصات آن:

حریق نمای کامپوزیت آلومینیوم از لحاظ ایمنی بسیار مهم شده است.نمای کامپوزیت آلومینیوم یکی از زیباترین ساختارهای معماری مدرن عصر حاضر می باشد. این نما با پیشرفته ترین تکنولوژی تولید می شود. نمای کامپوزیت آلومینیومی علاوه بر عمر و دوام بالای با تنوع در رنگ بندی بالا و نمای براق ساخته شده است . نمای کامپوزیت آلومینیوم دارای کمترین تاثیر مخرب روی محیط زیست می باشد .در حال حاضر نمای کامپوزیت آلومینیومی یکی از خطرناک ترین و پرحادثه ترین نماهای ساختمان های مدرن می باشد.

معایب نمای کامپوزیت آلومینیومی:

از معایب نمای کامپوزیت آلومینیوم گسترش آتش سوزی و سرعت پذیری اشتعال در ساختمان هایی می باشد که دارای نمای کامپوزیت آلومینیومی می باشند. نمای کامپوزیت آلومینیومی به دلیل وجود پلی استایرن یا پلی اتیلن (PE) وفوم های پلاستیکی در مواد اصلی آن بسیار قابل اشتعال هستند . این مواد در گسترش آتش سوزی در یک محدوده کوچک و سرایت آن به کل نما و ساختمان تاثیر گذار هستند. چنین سیستم هایی به مسیری برای گسترش آتش به صورت عمودی تبدیل شده اند  و آتش سوزی به بالا سوق پیدا میکند.

علاوه بر آن دود سمی که در هنگام آتش سوزی از پنجره ها وارد ساختمان شده افراد را مسموم میکند. این دودهای سمی حرکت را برای افراد دشوار می کند. به همین دلیل است که به محض آتش سوزی در گستره کم در عرض کمتر از چند دقیقه این آتش سوزی گسترش می یابد.این عیوب باعث صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری می شود .

ساختار نمای کامپوزیت آلومینیوم و نمای کامپوزیت آلومینیوم ضد حریق :

 ساختار نماهای کامپوزیتی به این شکل می باشد که در پشت وروي پنل هاي كامپوزيت آلومينيوم ، ورق آلومينيوم و در بين آنها پر كننده تركيبي قراردارد. اگر بخواهیم از نمای کامپوزیت آلومینیوم در ساختمان خود استفاده کنیم، بایستی زیرساخت خاصی وجود داشته باشد. در زمان نصب نمای کامپوزیت آلومینیوم ، ضمن اجرای شاسی در زیر کار، باید لایه میانی نیز از جنس مواد پلی اتیلین باشد. 

اگر این نمای کامپوزیت آلومینیوم را بخواهیم ضدحریق کرده و ایمنی آن را بالا ببریم  قیمت پایانی آن بالا می رود. بکار بردن نماهای کامپوزیت آلومینیومی ضدحریق اصولی صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین در اکثر ساختمان ها صرفا جهت داشتن صرفه اقتصادی و زیبایی نمای ساختمان از نمای کامپوزیت آلومینیوم استفاده می شود.این عمل بدون در نظر گرفتن و آگاهی از اتفاقات مخرب  باعث حریق نمای کامپوزیت آلومینیوم می شود .

طبق گفته سخنگوی آتش نشانی کشور و رییس آتش نشانی کل کشور، 25 درصد از ساختمان های استان تهران نمای کامپوزیت آلومینیومی داشته اند . بیش از نیمی از این ساختمان ها مرتفع و در هنگام اطفا آتش نشانان،در طبقات بالا با مشکل جدی مواجه هستند. طبق برر سی های انجام شده کل نمای کامپوزیت آلومینیوم درعرض کمتراز سه ثانیه آتش گرفته و مهارو اطفا آتش کار بسیار سختی می باشد .

اطفاء سریع آتش سوزی نمای کامپوزیت آلومینیوم با پودر مخصوص فلزات (D):

اگر در هنگام آتش سوزی ، آتش با پودر اطفا حریق مخصوص به خود خاموش نگردد آتش سوزی ادامه می یابد .تا جایی که کل مواد اشتعال زا در آتش سوخته و به اتمام برسد . این تعلل موجب انفجارهای مهیب و جبران ناپذیر می شود.

استفاده از پودر نوع D برای آتش سوزی فلزاتی مثل آلومینیوم ، لیتیم ، منیزیم و …  توصیه می شود. این فلزات  از درجه حرارتی بسیار بالایی برخوردار هستند و بر اثر گرما زیاد منفجر میشوند. در هنگام آتش سوزی فلزات به صورت مذاب می باشند و نباید برای اطفا از آب و کف آتش نشانی استفاده نمود. این فلزات با آب واکنش بسیار سریعی داده و نتیجه این واکنش گاز هیدروژن می باشد که بسیار آتشگیر است.گاز هیدروژن براحتی باعث انفجار می شود .

براساس ویژگی های ساختاری،هیدروژن گازی بسیار آتشگیر می باشد. اگر هیدروژن با هوا آمیخته شود می‌تواند ماده‌ای انفجاری را پدیدآورد این گاز با یک جرقه، کمی گرما یا نور خورشید بی‌درنگ منفجر می‌شود. دمای آتش گیری گاز هیدروژن ۵۰۰ درجه ی سانتیگراد یا ۹۳۲ درجه فارنهایت است .از شعله ی سوختن این گاز پرتوهای فرابنفش تابیده می‌ شود که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نمی باشد.

نمای دردسر ساز بیمارستان گاندی ، برج گرنفل لندن و…:
از نمونه های آتش سوزی نمای کامپوزیت آلومینیومی بیمارستان گاندی تهران است . طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده قسمتی از این بیمارستان در ابتدا آتش گرفته است . طی فاصله زمانی اندکی آتش به سراسر نمای کامپوزیت آلومینیومی ساختمان کشیده شد .
برج گرنفل لندن در آتش سوخت:

پنج سال از تاریخ آتش سوزی برج گرنفل لندن می گذرد. آتش درون آشپزخانه در یکی از واحد های آپارتمان شروع و به سرعت به روکش نمای کامپوزیت آلومینیوم ساختمان 24 طبقه سرایت کرد و از دیواره ساختمان بالا رفت و کم کم سراسر ساختمان را در بر گرفت. مهار آتش در نهایت 24 ساعت طول کشید و 72 نفر قربانی گرفت.https://www.mdpi.com/openaccess

روزنامه نیویورک‌تایمزنوشته است که اصلی‌ترین عامل فاجعه‌بار شدن این آتش‌سوزی، مواد قابل اشتعالی بود که به عنوان روکش درساختار نمای کامپوزیت آلومینیوم ساختمان استفاده شده بود.بررسی حریق نمای کامپوزیت آلومینیوم حاکی از وجود این مواد باعث سرایت سریع آتش به سراسر ساختمان شد. برج گرنفل در دهه 1970 میلادی ساخته شده بود.

ساختار بتنی آن در ابتدا بدون نما بود و به شکلی ساخته شده بود که بتواند آتش را به اندازه کافی درون یک طبقه حفظ کند تا آتش‌نشانان فرصت کافی برای مهار آتش داشته باشند. اما یک سال پیش از آتش‌سوزی، برج گرنفل نوسازی شد و نمای کامپوزیت آلومینیوم جایگزین نمای قبل شده و با صفحاتی فلزی کامپوزیت پوشانده شد.
صفحات روکش فلزی نمای گرنفل از کامپوزیت آلومینیومی و یک لایه پلی‌اتیلن ساخته شده بود. پلی‌اتیلن که ترکیبی پلاستیکی است طی آتش‌سوزی ذوب و مشتعل می شوند. شعله‌های آن مانند گدازه‌های آتشفشان به طبقات پایین چکیده و موجب سرایت سریع حریق نمای کامپوزیت آلومینیوم به تمام طبقات شد.

لایه عایق میان صفحات هم قابل اشتعال بود و شکاف هوای میان لایه‌ها موجب کشیده شدن گرما و شعله‌ها به طبقات بالاتر شد. به این ترتیب آتش‌سوزی از طبقه چهارم آغاز شد و تا بالاترین طبقه برج را در بر گرفت. استفاده از این روکش فلزی که در نمای چندین ساختمان دیگر در انگلیس به کار رفته است . به دلیل قابل اشتعال بودن در بسیاری از کشورها به ویژه برای نمای ساختمان‌های مرتفع ممنوع است. https://www.abc.net.au/news/science/2019-03-12/aluminium-composite-cladding-polyethene-flammable-grenfell/10882316?utm_campaign=abc_news_web&utm_content=link&utm_medium=content_shared&utm_source=abc_news_web

 

 

آتش سوزی نمای کامپوزیت آلومینیومی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =