زمان تعویض پودر کپسول اتش نشانی چه موقع است؟

زمان تعویض پودر کپسول اتش نشانی چه موقع است؟

زمان تعویض پودر کپسول اتش نشانی چه موقع است؟ اولین وسیله دفاعی هنگام حریق کپسول آتشنشانی می باشد. اما هر کپسولی می تواند آتش را خاموش کند؟ آیا کپسول ها به طور دائم امکان خاموش کردن آتش را دارند؟ در جواب به این سوالات باید به سراغ نحوه کارکرد کپسول های آتشنشانی برویم. متاسفانه اکثر افراد تصور می کنند کپسول های آتشنشانی نیازی به تعمیر و نگهداری منظم ندارند. از این رو هنگامی که آنها را برای منزل یا محل کار خود و… تهیه می کنند به حال خود رها می کنند. اما در واقعیت زمانی که برای مدت زمان زیادی کپسول ها بدون استفاده باشند، حداکثر پتانسیل خود برای خاموش کردن و مهار کردن آتش را از دست می دهند.

در این مقاله سعی داریم شما را با زمان مناسب برای تعویض پودرهای کپسول های آتشنشانی آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا با یادگیری نکات از بروز حوادث بیشتر جلوگیری به عمل آورید.

متأسفانه، همه متوجه نیستند که کپسول های آتش نشانی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. اگر برای مدت طولانی در انبار بمانند، کپسول های آتش نشانی دیگر با حداکثر پتانسیل خود کار نمی کنند. ما در این مطلب  شما را راهنمایی می کنیم تا وقتی زمان تعویض کپسول آتش نشانی فرا رسید، این کار را به درستی انجام دهید.

برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح کپسول های آتشنشانی چند راهکار وجود دارد. با کمک این راهکارها می توانید خیالتان را از سالم و صحیح بودن کپسول ها راحت کنید.

تست نحوه عملکرد کپسول های آتشنشانی

با کمک فشارسنج هایی که بر روی اکثر کپسول های آتشنشانی نصب است امکان بررسی سطح فشار محتویات داخلی وجود دارد. همچنین بیشتر کپسول ها دارای برچسب بازرسی هستند که تاریخچه نگهداری کپسول آتش‌نشانی و زمان تعویض کپسول آتش نشانی را در آن لیست کرده‌اند.

اگر کپسول آتش‌نشانی به تازگی سرویس نشده باشد نیز باید مجددا مورد بازرسی قرار گیرد. البته به احتمال خیلی قوی نیاز به تعویض دارد

اگر هنگام کار یا بررسی کپسول نشانه ای از آسیب یا شل شدن قطعات مشاهده کردید باید به خاطر داشته باشید که کپسول آتش‌نشانی زمان تعویضش نزدیک شده است.

 به طور معمول، اگر یک کپسول آتش‌نشانی برای بیش از پانزده سال در یک ‌خانه یا دفتر کار کرده باشد، این احتمال وجود دارد که دستگاه “منقضی” شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. حال ببینید کپسول خانه یا محل کار شما چند سال از عمرش می گذرد؟

یکی از موارد مهمی که باید به بررسی آن بپردازید، تاریخ ساخت آن است که بر روی برچسب پایین کپسول درج شده است.

تاریخ آخرین سرویس کپسول آتش‌نشانی قابل‌حمل باید روی خاموش‌کننده درج شود. اما چند دلیل دیگر برای تعمیر یا زمان تعویض کپسول آتش نشانی شما وجود دارد:

دسته شکسته

قطعات شل

زنگ ‌زدگی

ترک ‌خوردگی، پارگی، گرفتگی شیلنگ

تراکم

شکستگی، نشت آب ‌بندی

علاوه بر این موارد گفته شده، اگر بدنه کپسول فرو رفته باشد یا ضربه خورده باشد، ممکن است باعث مشکلات مکانیکی یا نقص شود. پس این نشانه ها بسیار جدی بگیرید.

اصول نگهداری صحیح از کپسول های آتشنشانی

اگر شما بخواهید با کمک کپسول آتشی را خاموش کنید باید با روش صحیح از قبل از آن نگهداری کرده باشید.

می توان نتیجه گرفت روش‌های نگهداری از کپسول یک قسمت حائز اهمیت از ایمنی آتش‌سوزی است.

زمانی را تصور کنید که در مواقع ضروری متوجه می شوید کپسول شما دارای دسته ناپایدار است یا کپسول بسیار قدیمی می باشد. بهتر است در سال حداقل 2 بار به بررسی کپسول خود بپردازید. باید تست های مختلف را انجام دهید و از پودر مرغوب استفاده کنید.

پودر اتشنشانی

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم زمان تعویض کپسول‌های آتش ‌نشانی بستگی به جنس و نوع کپسول دارد و در هرکدام از این نوع‌ها، نحوه تست متفاوت است.

 زمان تعویض کپسول آتش‌نشانی فوم و گاز نسبت به دیگر انواع کپسول‌ها زودتر فرا می رسد. همچنین شایان ‌ذکر است که اگر کپسول آتش‌نشانی شما بسیار قدیمی است و چندین بار سرویس شده است، ممکن است ارزش تعویض را داشته باشد، حتی اگر هنوز از نظر فنی کار کند.

در صورت وجود هرگونه علائم دست‌کاری، همیشه کپسول آتش‌نشانی خود را تعویض کنید یا از یک نیروی واجد شرایط بخواهید که آن را تعمیر کند. خوب است برای تمام محیط‌ها از کپسول آتش‌نشانی استفاده شود تا خطر آتش‌سوزی و صدمه در محیط‌ها کمتر شود.

با پودرهای کپسول آتشنشانی ایلیا می توانید با خیال راحت در صورت حریق، آتش را مهار کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.