تست هیدرواستاتیک کپسول

تست هیدرواستاتیک کپسول

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش‌نشانی (Hydrostatic test of fire extinguisher):
تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی یک فرآیند حیاتی و بسیار حائز اهمیت در عرصه ایمنی است که برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح کپسول آتش نشانی می‌باشد. این آزمون برای تست و ارزیابی صحت سلامت ساختار کپسول‌های آتش نشانی است که از روش فشار آب برای سنجش میزان مقاومت کپسول آتش نشانی در برابر فشار های وارده استفاده می‌شود.در طول تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی ، کپسول رابا آب یا روغن پر می کنیم وسپس برای تست یکپارچگی پوسته کپسول را تحت فشار قرار می دهیم. هنگامی که پوسته تحت فشار قرار می گیرد، شیر تغذیه بسته می شود تا هرگونه افت فشار یا تغییر شکل مخزن آزمایش شود. گاهی اوقات مایع دستگاه رنگی می شود تا راحت تر دیده شود.https://vanguard-fire.com/what-is-hydrostatic-testing-of-fire-extinguishers/#:~:text=Hydrostatic%20testing%20is%20completed%20on,of%20a%20pressurized%20fire%20extinguisher.
تایم انجام تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی:
تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی برای هر نوع کپسول آتش نشانی قابل شارژی لازم است، اما نوع خاموش کننده شما تعیین می کند که چند بار آزمایش هیدرواستاتیک مورد نیاز است. هر 5 سال برای آب تحت فشار، دی اکسید کربن و کپسول های آتش نشانی مرطوب شیمیایی.هر 12 سال برای کپسول های آتش نشانی که از پودر شیمیایی خشک پر شده است.
مراحل تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی:
در تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی این مورد حائز اهمیت است که تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی توسط اشخاص آگاه و تأسیسات دارای گواهینامه آزمایش هیدرواستاتیک انجام شود. در ابتدا کپسول آتش نشانی را به صورت چشمی بدنه بیرونی دستگاه را بررسی می کنیم و اگر با این مشکلات از قبیل خوردگی یا فرورفتگی برخورد کردیم کپسول را نمی توان به صورت ایمن تست کرد و باید آن را از سرویس خارج کرد. در مرحله بعد موقعی که بدنه دستگاه چک شد موقع تخلیه کپسول می باشد که بتوان داخل کپسول راچک کرد و شلنگ خاموش کننده برداشته شده و با آداپتور هیدروتست/ شارژ مجدد جایگزین می شود.

در این زمان کپسول را می توان به طور کامل تخلیه کرد. پس از خالی شدن کپسول تکنسین باید فضای داخلی کپسول را بررسی کند تا از هرگونه نقص در کپسول که نشان می دهد کپسول نمی تواند فشار را نگه دارد شناسایی شود .
در NFPA10  نیاز به استفاده از آب برای تمام تست های هیدرواستاتیک است و سیلندرکپسول آتش نشانی باید در یک قفس محافظ یا پشت یک سپر محافظ برای اطمینان از ایمنی تکنسین آزمایش شود. عملکرد یک تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی این است که اطمینان حاصل شود که کپسول آتش نشانی شما همچنان می تواند در برابر فشار خود مقاومت کند. هنگامی که یک کپسول آتش نشانی تحت تست هیدرواستاتیک قرار می گیرد، بالاتر از میزان فشار خود با آب پر می شود. در این زمان باید تکنسین کپسول را کنترل کند و به دنبال هرگونه افت فشار است. افت فشار در طول آزمایش هیدرواستاتیک نشان دهنده آن است که کپسول آتش نشانی نشتی داشته و باید برای همیشه از سرویس خارج شود .

اگر کپسول آتش نشانی بتواند فشار را در طول آزمایش حفظ کند، تکنسین آن را تخلیه نموده و همچنین قطعاتی مانند اورینگ و بقیه قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را تعویض نموده و سپس آن را با شارژکننده مربوطه شارژ می نماید. به طور خلاصه، تست هیدرواستاتیک یک مرحله ضروری برای اطمینان از اینکه کپسول های آتش نشانی در شرایط کار مناسب و آماده استفاده در صورت آتش سوزی هستند، است. فرکانس آزمایش بسته به نوع کپسول آتش نشانی متفاوت است و پیروی از دستورالعمل های تعیین شده توسط NFPA و سایر سازمان ها بسیار مهم است.
این دستگاه تست برای هر شارژمن و سازمان آتش نشانی و هرشخصی که دایم با کپسول آتش نشانی و شارژ آن سر و کار دارد بسیار مفید و حیاتی می باشد استفاده از این دستگاه این اطمینان را به استفاده کننده کپسول می دهد که این کپسول که در دستان آنها می باشد هیچ نقص و خطری نداشته و ایمن می باشند.دستگاه تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − پنج =