ترکیبات و فرمولاسیون پودر آتش‌نشانی چیست؟

ترکیبات و فرمولاسیون پودر آتش‌نشانی چیست؟

هنگامی که در محل زندگی و کارتان یا در خیابان آتش‌­سوزی مشاهده کنید اولین اقدامی که انجام می­‌دهید چیست؟ در چنین مواقعی اولین اقدام باید پیدا کردن و استفاده از کپسول آتش­نشانی باشد. هرگاه در هر جایی آتش­‌سوزی شود بهترین وسیله برای خاموش کردن آتش، کپسول آتش‌­نشانی است. اما سوالی که در اینجا مطرح می­‌شود این است که کپسول آتش­‌نشانی دارای پودر مناسبی می­‌باشد؟ همانطور که می­‌دانید پودری که داخل کپسول وجود دارد می­‌تواند از اطفای حریق جلوگیری کند. اما استاندارد بودن پودر بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم با توجه به اهمیت کیفیت و استاندارد پودرهای آتش‌­نشانی، به توضیح درباره ترکیبات و فرمولاسیون آنها بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پودر کپسول آتش­‌نشانی

fire_extinguisher

پودرهای آتش­‌نشانی به دو دسته خشک و شیمیایی تقسیم‌­بندی می­‌شوند. ترکیب هر کدام از این دسته­‌ها با یکدیگر متفاوت است و برای موارد مختلف خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می‌­گیرند.

خاموش کردن آتش با کمک پودرهای آتش‌­نشانی بهترین و مطمئن­‌ترین راه­‌حل می­باشد و مزیت­های زیادی دارد.

اما در کنار همه مزیت­هایی که برای آن می­توان در نظر گرفت دارای معایبی نیز می­‌باشد. به طور مثال اگر شما هنگام خاموش کردن آتش با پودر نتوانید به اندازه کافی خونسردی خود را حفظ کنید قطعا آسیب خواهید دید.

کپسول­های آتش­‌نشانی برای هر محیط متفاوت تعبیه شده‌­اند و باید متناسب با آن محیط به کار گرفته شوند. در غیر این صورت خسارت­‌های زیادی به محل حادثه یا افرادی که درون آتش گیر کرده‌­اند وارد می­‌شود.

پودر آتش‌­نشانی شیمیایی

vanguard-fire-extinguishers

این پودر از ترکیب چند ماه شیمیایی به همراه مقداری افزودنی درست می­‌شود. یکی از علت­‌های ا­صلی استفاده از مواد افزودنی، افزایش مقاومت پودرها در راستای بهم چسبیدگی آنها در اثر جذب گرما و رطوبت می­‌باشد.

پودرهای شیمیایی با توجه به ماده اصلی که در آنها به کار برده می­‌شود به گونه­‌های مختلفی تقسیم‌­بندی می­‌شوند؛ که هر کدام از آنها برای حریق­‌های مختلفی به کار می‌روند.

در ادامه به معرفی هرچه بیشتر این پودرها خواهیم پرداخت.

پودر بی کربنات سدیم

اگر بخواهید آتش‌­سوزی­‌هایی که توسط گازهای قابل اشتعال یا مایع‌­های اشتعال‌­زا و وسایل الکترونیکی ایجاد شده است را خاموش کنید بهتر است از پودری استفاده کنید که دارای بی کربنات سدیم یا جوش­‌شیرین باشد.

در دسته بندی نوع آتش‌­ها این پودر برای دسته‌­های E,B,C قابل استفاده است.

در اصطلاح پودر شیمیایی‌­ خوب و مناسب است که حدودا 97 درصد بی کربنات سدیم داشته باشد.

در غیر این صورت برای نوع آتش­ه‌ایی که در بالاتر نام بردیم، ممکن است به خوبی عمل نکند.

پودر بی کربنات پتاسیم

عمده مصرف این پودر هم مانند پودر بی کربنات سدیم در مواقعی است که گازهاو مایعات قابل اشتعال و لوازم الکترونیکی دچار حادثه می­‌شوند. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌­تر و علمی‌­تر کاربرد آنها را بیان کنیم، برای خاموش کردن آتش های نوع E,B,C  می‌باشد.

پودر بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره

اگر بخواهیم بهترین پودر را برای خاموش کردن آتش‌­های نوع E,B,C به شما معرفی کنیم، پودر بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره می­‌باشد. پس حتما این موضوع را مد نظر قرار دهید.

پودر فسفات آمونیوم

هنگامی که آتش­‌سوزی از طریق اشتعال گازها، مواد جامد و مایعات ایجاد شده باشد از پودر فسفات آمونیوم استفاده می­‌شود. همچنین این پودر برای خاموش کردن اشتعال وسایل الکترونیکی که دارای ولتاژ معینی هستند قابل استفاده می­‌باشد.

اگر به کپسول­های آتش­‌نشانی مختلف نگاه کرده باشید احتمالا کلمه A.B.C را مشاهده کرده­‌اید. این کلمات به معنای خاموش کردن آتش نوع A,B,C توسط پودر فسفات آمونیوم می­‌باشد.

پودر مانکس

اگر اوره و بی کربنات با یکدیگر ترکیب شوند، پودر جدیدی به اسم پودر مانکس ایجاد می‌شود. این پودر قابلیت خاموش کنندگی فوق العاده‌­ای دارد. یکی از مزیت­های این پودر سرعت تجزیه آن است. در واقع هنگامی که از آن استفاده می‌­شود و بر روی آتش شعله ور پاشیده می­‌شود ذرات آن سریعا به 0.1 میکرون تبدیل می‌­شوند.

همین موضوع باعث پخش شدن گسترده این پودر می­‌شود و آتش سریع­تر خاموش می‌گردد. اگر کپسول آتش­‌نشانی دارای فوم باشد این پودر سازگاری مناسبی با آن خواهد داشت.

پودر آتش­‌نشانی خشک

extinguisher

عملکرد پودر آتش‌­نشانی خشک با پودر آتش‌­نشانی شیمیایی زمین تا آسمان متفاوت است. از پودر خشک برای خاموش کردن اشتعال فلزات استفاده می­‌شود. به طور مثال اگر زمانی منیزیم دچار اشتعال شود از این پودر استفاده خواهد شد.

پودرهای خشک خود به دو دسته خاموش کننده پودری و خاموش کننده دی اکسید کربن تقسیم­‌بندی می­‌شوند.

امیدواریم با کمک این مقاله دید کلی نسبتا خوبی به انواع پودرهای آتش‌­نشانی پیدا کرده باشید. شرکت ایلیا پودر تولید کننده انواع پودرهای آتش‌­نشانی با قابلیت‌­های متفاوت می­‌باشد که امکان خرید پودر آتش­‌نشانی را از سراسر کشور برای شما فراهم کرده است.

در مقال­ه‌های آتی قصد داریم به صورت تخصصی‌­تر درباره پودرهای آتش­نشانی و کاربردشان با شما صحبت کنیم و آگاهی­تان را بالا ببریم. همانطور که می­دانید آتش چیزی نیست که بخواهید به سادگی و بی تفاوت از کنار آن عبور کنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. نظرات خود را می­‌توانید از طریق قسمت ” نظرات ” با ما و سایر عزیزانی که در حال خواندن این مقاله هستند به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.