الزامات استاندارد کپسول

الزامات استاندارد کپسول

الزامات استاندارد کپسول های آتش نشانی بسیار مهم می باشد.ایمنی در مقابل حریق یعنی دارا بودن کپسول آتش نشانی با کیفیت و آگاه بودن نسبت به استفاده از آن می باشد. حفاظت از جان برای هر آدمی مهم ترین چیز در زندگی می باشد و ادامه بقا برای هر انسانی حائز اهمیت است. ولی گاهی انسان ها نا آگاهانه و با اطمینان به تبلیغات نادرست و آدم های سودجو زندگی را برای خود و دیگران به خطر می اندازند .

الزامات استاندارد کپسول آتش نشانی
در استفاده از کپسول های آتش نشانی باید الزامات استاندارد رعایت شود

وحشتناک ترین و غیرقابل پیش بینی ترین اتفاق استفاده از کپسول های فاقد کیفیت واستاندارد می باشد. کپسول آتش نشانی علاوه بر اینکه پودر داخل آن باید دارای کیفیت باشد. همچنین مقاومت بدنه بالا و استاندارد در برابر فشار وارده به آن نیز حائز اهمیت می باشد .باید در زمان استفاده ، کپسول داخل دست اتفاق ناگواری رخ ندهد. براي اطفا حریق با توجه به درجه و ماهيت حريق و نوع خطر آن بايد از خاموش كننده هاي مناسب مربوط به همان طبقه یا کلاس آتش‌سوزی استفاده نمود.
آیا استفاده از یک نوع خاموش کننده برای اطفا تمامی آتش سوزی ها کار درستی است؟ جواب این سوال خیر می باشد. زیرا برای اطفاء آتش سوزی های ناشي از برق يا در مواقعي كه تجهيزات الكتريكي در معرض آتش قرار دارند، فقط بايد از خاموش كننده هاي نوع دي اكسيد كربن استفاده شود. از خاموش كننده هاي پودر خشك شيميايي نیز نبايد در مکان هایی كه اكسيدكننده هاي قوي وجود دارند استفاده نمود.استفاده ازخاموش كننده هاي حاوي بخارات سمي يا توليد كننده بخارات ممنوع می باشد .همچنین ماده خاموش كننده یا عامل اطفاء نبايد سمي بوده يا در اثر استفاده در محل تركيبات سمي توليد نمايد . زیرا که سلامت آتش نشان و عوامل دست اندر کار را به خطر بیندازد.
دمای محیط و استفاده از کپسول ها:
از لحاظ دما نیز کپسول ها اگر از نوع آبي (آب و گاز یا کف) باید در دماي 4تا 49درجه سانتي گراد نگهداری شوند. زیرا اگر دما از از این حد پایین تر باشد ممکن است ماده داخل سیلندر (آب) منجمد شود.
سایر خاموش كننده ها باید در دماي ۴۹ + و ۴۰- درجه سانتي گراد نگهداري و استفاده شوند. به طور کلی ميزان كلي ماده خاموش كننده مورد نياز، تعداد و محل نصب و استقرار خاموش‌كننده دستي و یا چرخدار بايد مطابق با استاندارد NFPA10 یا الزامات مقام قانونی مسئول (به طور مثال سازمان آتش‌نشانی) باشد.
برای کپسول های قابل حمل و دستی برای نصب آن هاحداقل ارتفاع 15 و حداکثر ۱۲۰ سانتی متر از کف باید در نظر گرفت .زیرا اگر ارتفاع کمتر از 15 سانتی متر باشد ممکن است در مواقع حادثه، جهت برداشتن سریع کپسول آتش نشانی از روی قلاب نصب شده روی دیوار، بدنه سیلندر به زمین گیر کرده و باعث شود که به راحتی در دسترس قرار نگیرد.حریق ناشی از نوع B (مایعات قابل اشتعال) فواصل بین خاموش‌کننده‌ها نبايد از ۱۵ متر بيشتر باشد و برای آتش سوزی های کلاس D برای فلزات قابل اشتعال فاصله خاموش كننده تا مرکز خطر نبايد بیش از ۲۳ متر تجاوز كند.https://acgih.ir/fire-extinguisher/
رنگ بندی کپسول های آتش نشانی:
رنگ بندی کپسول های برای تمایز قائل شدن برای آنها از لحاظ عملکرد و نوع مواد است. کپسول آتش نشانی بدنه قرمز رنگ حاوی آب و گاز هستند. به این معنی که مخزن کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق از آب و گاز پر شده است. همچنین کپسول آتش نشانی زرد رنگ یا لیمویی دارای کف یا فوم است. این خاموش کننده ها با پرتاب کف به روی آتش مانع از اشتغال آن با اکسیژن میشوند. البته استفاده از آنها اخیراً به دلایل فنی محدود شده است.

کپسول آتش نشانی آبی رنگ: کپسول های آبی رنگ دارای پودر و گاز برای خاموش کردن آتش هستند. این کپسول ها در اندازه های مختلفی تولید شده و استفاده از آنها بسیار ساده است.https://jpt.spe.org/fire-extinguisher-use-and-care-how-properly-use-and-maintain-different-types-fire-extinguishers?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw8rW2BhAgEiwAoRO5rNAwBCAAf0XUyJaRczo3tcsT9gPVaHBGw5g8YtHt6XVc298
کپسول آتش نشانی مشکی رنگ بهترین عملکرد را در بین سایر کپسول های آتش نشانی به نمایش می‌گذارند. دلیل این امر هم وجود گاز دی اکسید کربن در این کپسول ها می باشد. از مزایای این خاموش کننده ها می‌توان به غیر قابل اشتعال بودن گاز دی اکسید کربن ، غیر سمی بودن، خنثی بودن و بدون بو بودن آنها اشاره کرد.
کپسول آتش نشانی سبز رنگ حاوی مواد هالوژنه بوده و از مواد متان و اتان تشکیل شده‌اند. البته به دلیل اینکه مواد هالوژنه موجود در این خاموش کننده ها موجب آسیب رسیدن به لایه اوزون می شوند. سازمان آتش نشانی جهانی استفاده از آن را ممنوع کرده است. علیرغم ممنوع بودن این خاموش کننده ها اما در مواقع ضروری استفاده از آن ها منعی ندارد. دلیل این امر هم مزیت فوق العاده این خاموش کننده ها نسبت به سایر کپسول های آتش نشانی است.

به گونه‌ای که وجود متان و اتان موجب میشود تا وزن هالوژنهای موجود حدود ۴ الی ۵۵ برابر از هوا سنگین تر شود. این امر سبب می شود که سرعت اطفاء حریق را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.کپسول های آتش نشانی دارای وزن های مختلفی هستند. کمترین وزن آن 1 کیلوگرم و بیشترین آن 50 کیلوگرم می باشند. مزیت کپسول های سبک وزن راحت حمل و بیشتر درون خودرو و منزل به کار می روند.https://acgih.ir/capsule-standard-fire-fighting/#:~:text=%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C%20%DA%A9%D9%BE%D8%B3%D9%88%D9%84%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA,60%20%D8%AA%D8%A7%20120%20%D8%AB%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87%20%D8%A8%D8%Ahttps://acgih.ir/capsule-standard-fire-fighting/#:~:text=%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C%20%DA%A9%D9%BE%D8%B3%D9%88%D9%84%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA,60%20%D8%AA%D8%A7%20120%20%D8%AB%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87%20%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF.7%D8%B4%D8%AF.
همچنین خاموش كننده هاي قابل شارژ بايد پس از هر بار مصرف، و نيز در زمان تست ساليانه مجدداً شارژ شوند و پس از هر بار شارژ خاموش كننده بايد تست نشتي انجام شود.رعایت الزامات استاندارد کپسول باعث استفاده راحت تر و مطمئن تر از کپسول می شود.

انواع کپسول های آتش نشانی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − یک =