آتش سوزی باتری لیتیومی

آتش سوزی باتری لیتیومی

 آتش سوزی باتری لیتیومی و لیتیم آتش گیر!!!!!!!!
آتش سوزی باتری لیتیومی امروزه یکی از پرخطر ترین و غیر قابل پیش بینی ترین آتش سوزی های عصر حاضر می باشد.باتری لیتیومی امروزه جزئی از وسایلی که بصورت دایم مورد استفاده است می باشد. باتری لیتیومی در خانه و در خودرو و خیلی از اماکن دیگر قرارگرفته است. لیتیوم فلزی است که می تواند مقادیر زیادی انرژی را در یک فضای کوچک ذخیره کند . اما این بدان معناست که انرژی زیادی برای تبدیل شدن به گرما و حتی شعله در صورت اتصال کوتاه وجود دارد.این گرما وشعله منجر به این آتش سوزی می شود .

آتش‌سوزی باتری‌ لیتیومی چه زمانی رخ می‌دهد؟

آتش سوزی زمانی رخ می دهد که لایه‌های داخلی فشرده می‌شوند. فشرده شدن این لایه ها باعث اتصال کوتاه آنها می‌شوند. لایه‌ها می‌توانند در اثر ضربه ناگهانی مانند برخورد خودرو باشد . یا باد شدن تدریجی باتری‌ها در اثر استفاده منظم، فشرده شوند. به دلیل پدیده‌ای به نام کارکرد حرارتی که می‌تواند در هنگام داغ شدن بیش از حد یا سوراخ شدن اتفاق بیفتد، منفجر می‌شوند یا آتش می‌گیرند.

وسایلی که ممکن است آتش سوزی برای آنها رخ دهد و در اطراف به وفور یافت می شود.این وسایل عبارت است از :  تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی که جز جدا نشدنی زندگی های مدرن شده است.-کارخانه Aricell  و زنگ خطر !!!!!
دود ناشی از آتش سوزی باتری لیتیومی بسیار سمی و مرگبار بوده است.در شهر هواسئونگ کره جنوبی در کارخانه aricell انفجار باتری های لیتیومی رخ داد .آتش سوزی باتری لیتیومی باعث کشته شدن 23 کارگرشد. این آتش سوزی مرگبارترین آتش سوزی در کره جنوبی بوده است .سمی بودن دود طوری است که قربانیان در عرض چند ثانیه براثر گاز تسلیم مرگ میشوند. دود و شعله آتش در عرض 15 ثانیه گسترش می یابد. قربانیان احتمالاً پس از یک یا دو نفس تسلیم شدند و جان خود را از دست دادند.

آتش تا حد زیادی در حدود شش ساعت خاموش شد. تصاویر هوایی ابرهای دود سفید عظیمی را نشان می‌دهد که از سازه بیرون می‌آیند و انفجارها در ساختمان می‌چرخد.

1-آتش سوزی چگونه شروع شد؟
این آتش سوزی در ساعت 10 و نیم صبح از یک سلول باتری منفرد که آتش گرفت شروع شد.آتش سوزی تنها ازیک باتری شروع شد. این باتری باعث ایجاد یک سری انفجار در میان برخی از 35000 سلول باتری لیتیومی ذخیره شده درکارخانه شد. مواد باتری مانند نیکل و لیتیم به راحتی قابل اشتعال هستند. بنابراین، در مقایسه با آتش سوزی ناشی از مواد دیگر زمان بسیار کم است .در آتش سوزی باتری لیتیومی اغلب زمان کافی برای پاسخ دادن و جلوگیری از انفجار و آتش سوزی بسیار کم است.

2-باتری لیتیومی تولیدی Aricell است؟!
Aricell مستقر در کره جنوبی که در سال 2020 تأسیس شده است.باتری لیتیومی اولیه برای حسگرها و دستگاه های ارتباط رادیویی تولید می کند. باتری لیتیومی همچنین برای اندازه گیری، سنسورها، و حفاری گاز و نفت تولید میشود. بیش از 160 آتش نشان به همراه 60 ماشین آتش نشانی برای مهار آتش سوزی شتافتند. مهار این آتش سوزی با این امکانات باز هم در حدود 6 ساعت طول کشید .

چه نوع پودری  آتش سوزی باتری لیتیومی را خاموش می کند؟
کارگران در محل آتش سوزی کپسول های آتش نشانی را بسیج کردند و نتوانستند آتش را خاموش کنند.برای اطفا آتش هایی که ماده سوختی آن فلزات مذاب است ،بایداز پودر نوع D استفاده کرد .برای اطفا تمامی فلزات مذاب و آتشگیر در استاندارد از پودر باید استفاده شود.پودرهای آتش نشانی دیگرعلاوه بر اینکه این نوع آتش را اطفا نمی کنند به پخش و گسترش آتش نیز کمک می کنند. همین امر موجب گسترش آتش سوزی باتری و بالا رفتن دمای آتش و انفجار می گردد.https://www.dfes.wa.gov.au/hazard-information/fire-in-the-home/lithium-ionhttps://www.dfes.wa.gov.au/hazard-information/fire-in-the-home/lithium-ion-batteries-batteries

 

https://fafait.net/blog/?p=5399

 

 

باتری های لیتیومی به کار رفته در لپ تاب و تلفن همراه
آتش سوزی باتری های لیتیومی بسیار خطرناک و فجیع است

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 15 =