آتش سوزی کلاس K چیست

آتش سوزی کلاس K چیست

آتش سوزی کلاس K ناشی از روغن های قابل اشتعال خوراکی و صنعتی می باشد . روغن های خوراکی و صنعتی شامل روغن های گیاهی مانند کانولا، ذرت ، گلرنگ ،روغن زیتون ، کره مارگارین گوشت خوک و گریس بیکن که معمولا در آشپزخانه های صنعتی ، نانوایی ها و رستوران ها مورد استفاده قرارمی گیرد و عامل ایجاد این نوع آتش سوزی هستند . هر نوع آتشی اطفاکننده مخصوص خود را دارا می باشد و حریق کلاس K را فقط باید با خاموش کننده های کلاس کی خاموش کنیم و هرگز نباید با آب اطفا شود زیرا استفاده از آب باعث گسترش آتش و پخش روغن می گردد زمانی که از آب برای اطفا روغن داغ استفاده می کنیم و آب با روغن تماس پیدا می کند به سرعت تبخیر شده و باعث ایجاد بخاراتی می شود که قطرات روغن سوزان را حمل کرده و باعث تشدید آتش سوزی می شوند . این مایعات وقتی به دمای بالا می رسند، فرار می شوند و به راحتی می توانند مشتعل شوند. به دلیل اشتعال پذیری زیاد، به سرعت نیز پخش می شوند. خاموش کننده های آتش سوزی کلاس K در هر موقعیتی به آسانی باید در دسترس باشد. این امر به ویژه برای آشپزخانه‌ها و رستوران‌های تجاری که مستعد خاصی نیاز دارند مهم است. بعضی هود ها در حریق کلاس K که در آشپزخانه ها رخ می دهد اکسیژن را قطع می کند و شعله خاموش می گردد.

تجهیزات آتش سوزی کلاس K

کپسول های آتش نشانی مواد شیمیایی مرطوب را می توان با برچسب زرد رنگ که روی آن WET CHEMICAL نوشته شده نشان می دهند.کپسول های آتش نشانی آتش سوزی نوع K در اکثر مواقع شبیه به یک هود عمل می کند و اکسیژن را قطع و در نتیجه آتش را خاموش می نماید . کپسول های آتش نشانی برای اطفا آتش های کلاس K پر شده از ماده شیمیایی مرطوب هستند . مواد شیمیایی تربا از بین بردن گرمای مثلث آتش آن را خاموش می‌کند و با ایجاد مزر بین اکسیژن و سوخت از اشتعال آتش جلوگیری می‌کند. این خاموش کننده برای آتش سوزی کلاسK استفاده می شوند.

ماده شیمیایی مرطوب استفاده شده در این کپسول ها شامل محلول پتاسیم می باشد که در ابتدا غبار آتش را خنک می کند و درجه حرارت آتش را کاهش می دهد و باعث جلوگیری از پاشش روغن و چربی به بیرون می گردد و همچنین نمک پتاسیم با روغن داغ واکنش داده و باعث ایجاد کف صابون مانند شده که غیر قابل احتراق است و به عنوان سدی بین چربی و روغن برای جلوگیری از مشتعل شدن آتش عمل می کند.خاموش کننده مخصوص این نوع آتش سوزی کلاس K بصورت محلول غلیظ آبی با فرمولاسیون خاص شامل ترکیبی ازنمک های معدنی مانند استات پتاسیم و کربنات یا نیترات پتاسیم می باشد. صابون سازی سریع ترین و موثرترین راه برای مبارزه با آتش سوزی کلاس K است.استات پتاسیم یک عامل خاموش کننده متداول در خاموش کننده های آتش سوزی کلاس K است.

تایم بررسی و شارژ کپسول های آتش نشانی کلاس ک باید در این مورد بررسی ها حاکی از سلامت کپسول و پر بودن از مواد اطفایی مناسب بصورت مداوم و ماهانه انجام گیرد این خاموش کننده ها هم چنین برای اطفا آتش نوع آ مواد قابل احتراق معمولی و برای آتش های نوع ب مایعات قابل اشتعال نیز استفاده می شود اما برای آتش سوزی های نوع س آتش سوزی های الکتریکی مناسب نیستند. در آتش سوزی شامل مایعات و گازهای قابل اشتعال، تجهیزات الکتریکی و فلزات قابل اشتعال نباید از این نوع مواد شیمیایی اطفایی استفاده نمود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + سیزده =